A
resposta internacional ao cambio climático foi evolucionando ao
longo dos anos, conforme se desenvolve a evidencia científica e se
fai patente a necesidade de contar cun marco internacional axeitado
para facer fronte ao cambio climático.
Sobre
a base da información científica proporcionada polo IPCC (Grupo
Intergubernamental de Expertos sobre o Cambio Climático), ao longo
dos anos fóronse poñendo en marcha distintos instrumentos
internacionais de loita contra o cambio climático.
A
primeira Conferencia Mundial sobre o Clima, celebrada en 1979,
identificou o cambio climático como un problema global urxente e
fíxose un chamamento aos gobernos para facer fronte a este reto.
Desde entón, houbo un gran número de conferencias internacionais
para tratar o tema.
Esquema
cronológico de los acuerdos internacionales sobre el Cambio
Climático. Fonte: elaboración propia.
En
1988, por iniciativa da Organización Meteorolóxica Mundial (OMM) e o Programa das Nacións Unidas para o Medio Ambiente (PNUMA), créase o Grupo
Intergobernamental de Expertos sobre o Cambio Climático
(IPCC,
polas súas siglas en inglés) para facilitar avaliacións integrais
do estado dos coñecementos científicos, técnicos e socioeconómicos
sobre o cambio climático, as súas causas, posibles repercusións e
estratexias
de resposta. Desde a súa creación, o IPCC preparou unha serie de
documentos técnicos, informes especiais de avaliación, nos que traballan milleiros de científicos de 196 países, publicándose
no ano 2023 o Sexto Informe de Avaliación proporcionando a
valoración e síntese máis actualizada dos coñecementos sobre os
aspectos científicos, técnicos e socioeconómicos do cambio
climático, co obxectivo de servir internacionalmente na elaboración e negociación das políticas climáticas.
Posteriormente,
en 1992 en Río de Janeiro, celébrase o Cume da Terra, formalmente
coñecida como Conferencias de Nacións Unidas sobre o Medio Ambiente
e o Desenvolvemento (CNUCED), o que supón un encontro internacional
no que participan xefes de estado de todos os países do mundo, co
obxectivo de alcanzar acordos enfocados cara a un progreso no ámbito
do medio ambiente, o desenvolvemento sustentable, o cambio climático,
a biodiversidade, a saúde, a xestión de residuos e outros temas
relacionados. A
Convención
Marco de Nacións Unidas sobre o Cambio Climático (CMNUCC)
é unha das tres convencións que se crearon tras este cume, con
unha participación practicamente universal, conta con 198 Partes
(197 países e unha organización de integración rexional - a UE-
ratificárona ) e é o principal foro de Nacións Unidas onde se
negocia sobre cambio climático. Foi adoptada en maio de 1992, e
entrou en vigor o 21 de marzo de 1994. España asinouna en xuño de
1992, e ratificouna en decembro de 1993.
Tres
anos despois da adopción da CMNUCC, o IPCC publicaba o seu 2º
Informe de Avaliación (1995) no que se concluía que o clima xa
comezara a cambiar por mor das emisións de gases de efecto
invernadoiro. Debido a isto, dous anos e medio máis tarde, adóptase
o Protocolo
de Kioto,
que é un dos instrumentos xurídicos internacionais máis
importantes destinado a loitar contra o cambio climático. Contén os
compromisos asumidos polos países industrializados de reducir as
súas emisións dalgúns dos gases de efecto invernadoiro,
responsables do quecemento global. As emisións totais dos países
desenvoltos deberían reducirse durante o período 2008-2012 polo
menos nun 5% respecto a os niveis de 1990.
Para
dar continuidade ao marco xurídico e institucional do Protocolo de
Kioto, adoptouse unha emenda, Emenda
de Doha,
ao Protocolo, alongándoo ata 2020, e incluíndo novos obxectivos de
redución de emisións para parte dos países industrializados que
tiveron compromisos no primeiro período e revisando a lista de gases de efecto invernadoiro a incluír nos informes (inclusión do NF3). Este segundo período de
compromiso (2013-2020) do Protocolo de Kioto acordouse como ponte
facía o acordo global que se alcanzou en 2015 co Acordo
de París,
tratado internacional, xuridicamente
vinculante, que cobre todos os aspectos da loita contra o cambio
climático, tanto a mitigación, como a adopción e os medios de
imprementación.
O Acordo de París conta con tres grandes obxectivos para reforzar a
resposta mundial á ameaza do cambio climático:
1.
Manter o aumento da temperatura mundial neste século moi por baixo
dos 2 graos centígrados, e proseguir os esforzos para limitar aínda
máis o aumento da temperatura a 1,5 graos centígrados.
2
. Aumentar a capacidade de adaptación para os efectos adversos do
cambio climático e promover a resiliencia ao clima e un
desenvolvemento con baixas emisións de gases de efecto invernadoiro.
3.
Asegurar a coherencia de todos os fluxos financeiros cun modelo de
desenvolvemento resiliente ao clima e baixo en emisións.
Cada
5 anos, todos os países deben comunicar e manter Contribucións
Nacionalmente Determinadas (Nationally
Determined Contributions ou
NDC, polas súas siglas en inglés) ou plans de loita contra o cambio
climático que deben incluír obxectivos de redución de emisións de
gases de efecto invernadoiro. Ademais, todos os países deben poñer
en marcha políticas e medidas nacionais para alcanzar os devanditos
obxectivos.
O
Acordo de París recoñece a importancia de ir incrementando a
ambición dos compromisos con obxectivos cada vez máis ambiciosos, é
dicir, cada 5 anos os compromisos dos países serán cada vez maiores
e sempre deben reflectir a máxima ambición posible.
O
Consello Europeo, apoiou o obxectivo de alcanzar unha UE
climaticamente
neutra no 2050. É dicir, unha pegada de carbono cero que se
conseguirá equilibrando a cantidade de dióxido de carbono (CO2) que
se libera coa que se retira da atmosfera ou se fixa a través das
plantas. Para conseguir este fin a Comisión Europea puxo en marcha
en 2019 o Pacto
Verde Europeo
como
a estratexia da UE para alcanzar o obxectivo para 2050. O Pacto Verde
Europeo establece un plan de acción dirixido a alcanzar este
obxectivo a través de dúas metas: impulsar un uso eficiente dos
recursos mediante o paso a unha economía limpa e circular, e
restaurar a biodiversidade e reducir a contaminación.
Fonte:
Comunicación da Comisión ao Parlamento Europeo, ao Consello
Europeo, ao Consello, ao Comité Económico e Social Europeo e ao
Comité das Rexións. O Pacto Verde Europeo
O
Pacto Verde por tanto representa unha ambiciosa estratexia exposta
por Europa en aras a alzarse como o primeiro continente
climaticamente
neutro en 2050 pero dunha maneira transversal no que se inclúen
sectores tan interrelacionados entre si como protagonistas na súa
consecución, desde a economía, a saúde, a calidade de vida ou a
protección da natureza.
A
Lei
Europea do Clima,
aprobada en xuño de 2021, é vinculante e directamente aplicable a
todos os Estados Membros. Escolleuse a forma dun Regulamento debido a
que este tipo de norma axústase mellor ao cumprimento que se
persegue, ao garantirse a directa aplicabilidade dos seus preceptos.
O Regulamento establece obrigacións para os Estados Membros, a
propia Comisión (avaliacións, informes, recomendacións, medidas
adicionais e revisións) así como para a Axencia Europea de Medio
Ambiente.
España
responde o compromiso asumido no ámbito internacional e europeo con
respecto á loita contra o cambio climático e a transición
enerxética, coa Lei 7/2021, de 20 de maio, de cambio climático e transición enerxética, sendo esta o marco institucional para facilitar de maneira predicible
a progresiva adecuación da realidade do país ás esixencias que
regulan a acción climática e garantir a coordinación das políticas
sectoriais, asegurando coherencia entre elas e sinerxías
para alcanzar o obxectivo da neutralidade climática.
No
marco da nosa Comunidade Autónoma, a Consellería de Medio Ambiente
e Desenvolvemento Sustentable é o órgano responsable de executar a
política ambiental en Galicia. Esta consellería
vén desenvolvendo diferentes actuacións fronte ao cambio climático,
sendo unha destas actuacións a elaboración da Estratexia
Galega de Cambio Climático e Enerxía 2050
que
é o instrumento planificador fronte ao cambio climático e a
transición enerxética de cara ao horizonte temporal 2050 e que
serve para establecer as grandes liñas de acción na loita contar o
cambio climático desde unha perspectiva rexional, centrada en
Galicia, permitindo tamén contribuír aos obxectivos establecidos a
nivel global. Para o seu desenvolvemento e posta en práctica,
redactaranse Plans Rexionais Integrados de Enerxía e Clima,
correspondendo o primeiro ao período 2019 -2023 (Plan
Rexional Integrado de Enerxía e Clima 2019-2023).
Na
actualidade está a elaborarse a Lei do clima de Galicia, normativa
que busca darlle rango legal ao compromiso de que Galicia sexa unha
comunidade climaticamente neutra en 2050.